top of page

Löpande underhåll & förvaltning

Den tekniska förvaltningen av föreningens fastigheter sköts av MFS Fastighetsservice. I avtalet ingår veckostädning av fastighetens trapphus samt snöskottning på gården vintertid. MFS uppdrag är alltså att sköta de åtagande som föreningen har avseende löpande fastighetsunderhåll.

 

Kontaktuppgifter till MFS finns under fliken Kontakt/Viktiga telefonnummer på hemsidan samt sitter även i portuppgången. Innan du ringer till MFS är det dock viktigt att du som medlem förstår att kostnaden för det arbete som MFS utför kommer att belasta den som ansvarar för det som behöver åtgärdas. I en bostadsrättsförening skiljer man på det ansvar som föreningen och styrelsen har och det ansvar som respektive medlem har. Detta regleras i föreningens stadgar men i princip är du som medlem ansvarig för underhåll i din lägenhet medan föreningen ansvarar för fastigheten i övrigt.

 

Arbete som utförs inuti en lägenhet, exempelvis stopp i avloppet eller byte av säkring i lägenheten, kommer med största sannolikhet att vara lägenhetsinnehavarens ansvar och därmed denne som ska stå för kostnaden. För akuta ärenden där ett fel i en lägenhet uppkommer som kan påverka kringliggande lägenheten eller fastigheten i övrigt (exempelvis översvämning) ska lägenhetsinnehavaren kontakta MFS omgående för att få felet avhjälpt. Kostnaden ligger dock fortfarande hos medlemmen om ansvaret för problemet hänför sig till något som medlemmen är skyldig att själv underhålla.

 

Arbete som MFS utför på gemensamma utrymmen såsom trappen, porten eller innergården belastar istället föreningen. Det kan röra sig om trasiga glödlampor, fel på kod-dosan till porten eller om källardörren inte stänger sig riktigt. För att få kontroll över fastighetsskötseln i de gemensamma utrymmena har styrelsen en kontaktperson mot MFS. Medlemmar som uppmärksammar ett fel som behöver avhjälpas ombeds därför, om inte ärendet är akut, att kontakta styrelsen som tar anmärkningen vidare gentemot MFS.

 

Föreningen anlitar Skärgårdskontoret Ljusterö AB beträffande den ekonomiska och administrativa förvaltningen. Skärgårdskontoret har haft det uppdraget sedan fastigheten förvärvades. 

 

Fastigheten är fullvärdesförsäkrad hos Trygg Hansa och Fortum är leverantör av el- och fjärrvärme till fastigheten. Stockholm vatten förser föreningen med vatten och Trafikkontoret hanterar föreningens avfall. 

 

Föreningen har avtal med Com hem som levererar både kabeltv och internet till fastighetens medlemmar. 

bottom of page